Problemy wzrokowe związane z nauką
![]() |
80% tego, czego się uczymy przedstawione jest w formie wizualnej. |
Eksperci uważają, że 80% tego, czego dzieci uczą się w szkołach, składa się z informacji podanych w formie wizualnej. Dlatego też wyraźne widzenie jest konieczne, aby uczniowie osiągali swój pełny potencjał. Jeśli dzieci mają problemy w szkole, bardzo często związane jest to z ich wzrokiem. Soczewki kontaktowe lub okulary pomagają dzieciom dostrzegać tablicę albo obraz z projektora na ścianie, dzięki nim łatwiej się też czyta podręczniki.
Diagnozowanie prostych wad związanych z niemiarowością widzenia u dziecka jest pierwszym krokiem w zapewnianiu odpowiedniego przygotowania do szkoły. Niestety astygmatyzm, krótkowzroczność i dalekowzroczność to nie jedyne problemy, które mogą przeszkadzać dziecku w nauce. Są też inne, bardziej ukryte problemy ze wzrokiem, które negatywnie wpływają na zdolności twojego dziecka do nauki.
Każdy problem ze wzrokiem, który może mieć wpływ na wydajność nauki i czytania u uczniów uważany jest za problem wzrokowy związany z nauką.
![]() |
Osoba z problemami wzrokowymi związanymi z nauką może odnosić sukcesy w nauce jeśli skorzysta z pomocy okulisty i psychologa. |
Niepełnosprawność do nauki
Niepełnosprawność w uczeniu się i problemy wzrokowe związane z nauką to nie to samo. IDEA (Individuals with Disabilities Education Act) – amerykańska ustawa o kształceniu osób niepełnosprawnych stwierdza, że niepełnosprawność do nauki występuje, gdy dana osoba wykazuje niepełnosprawność 1 lub więcej fundamentalnych procesów psychologicznych potrzebnych do pojmowania języka, pisanego i mówionego, oraz wykazuje upośledzoną zdolność myślenia, słuchania, czytania, mówienia, literowania, pisania i liczenia. IDEA wymienia też inne warunki związane z zaburzeniami procesów psychologicznych: uszkodzenie mózgu, zaburzenia percepcji, minimalna dysfunkcja mózgu, afazja rozwojowa i dysleksja.
Co więcej IDEA stwierdza, że niepełnosprawność do nauki nie zawiera w sobie problemów w uczeniu się związanych głównie z niepełnosprawnością ruchową, słuchową i widzenia. Wyklucza się zaburzenia emocjonalne i opóźnienie umysłowe, jak i problemy w nauce związane z gorszą sytuacją ekonomiczną, kulturową i środowiskową. W związku z tym można bezpiecznie założyć, że problemy z widzeniem nie zaliczają się do zaburzeń psychologicznych.
Nie oznacza to jednak, że osoby z zaburzeniami widzenia nie mogą mieć niepełnosprawności do nauki. Są pewne rodzaje problemów ze wzrokiem, które utrudniają dziecku naukę, niezależnie od tego czy ma zdiagnozowaną niepełnosprawność do nauki. Dlatego też dziecko, które ma problemy w nauce, może mieć niepełnosprawność do nauki, problemy wzrokowe związane z nauką albo i to, i to.
Świetnym sposobem identyfikacji prawdziwej przyczyny problemów naukowych dziecka jest posłanie go na badania do okulisty i szkolnego psychologa. Odkrycie źródła problemu zwiększa szansę na leczenie.
Filmik: Jak krótkowzroczność wpływa na widzenie. |
Rodzaje problemów ze wzrokiem które utrudniają naukę.
Widzenie to złożony proces, w który zaangażowane są oczy i mózg. Problemy wzrokowe związane z nauką można podzielić na trzy typy:
Niemiarowość widzenia to jedna z najczęstszych przyczyn problemów ze wzrokiem. Może bardzo silnie wpływać na ostrość widzenia oczu i da się ją zmierzyć na tablicy do badania wzroku. Zalicza się tu wady wzroku takie jak krótkowzroczność (miopia), dalekowzroczność (nadwzroczność, hyperopia) i astygmatyzm. Niekorygowana niemiarowość widzenia może doprowadzić do ostrości widzenia osłabionej do tego stopnia, że nie będzie się jej dało korygować tradycyjnymi soczewkami kontaktowymi, okularami czy chirurgią refrakcyjną.
Wzrokowe problemy z percepcją związane są z pojmowaniem i identyfikowaniem widzianych obiektów oraz oceną ich ważności i powiązaniem ich z informacjami zapisanymi w mózgu. Oznacza to, że jeśli masz problemy z percepcją, to nie potrafisz rozpoznawać słów, które już wcześniej były przez ciebie widziane.
![]() |
Podwójne widzenie może być oznaką problemów wzrokowych związanych z nauką i powinno się z tym jak najszybciej udać do lekarza. |
Wzrokowe problemy funkcjonalne odnoszą się do przypadłości neurologicznych i funkcjonowania oczu, związanych z współdziałaniem oczu, akomodacją i poruszaniem oczami. Problemy z funkcjonowaniem wzroku mogą powodować podwójne lub zamazane widzenie, bóle głowy i zmęczenie oczu.
Symptomy problemów wzrokowych związanych z nauką
Jednymi z najczęstszych symptomów są: zamazanie widzenia, zmęczenie oczu, bóle głowy, zezowanie, odchylanie głowy, żeby dostrzegać przedmioty tylko jednym okiem, krótka zdolność utrzymania skupienia w zadaniach związanych ze wzrokiem, nadmierne pocieranie oczu i mruganie, czytanie z oczami przysuniętymi zbyt blisko do tekstu, używanie palców do śledzenia tekstu na wydruku. Inne symptomy to również trudności w zapamiętywaniu tego, co się przeczytało, powtarzanie albo pomijanie słów, trudność w identyfikacji i zapamiętywaniu kształtów, ciągłe zamienianie liter lub słów po drugiej klasie podstawówki.
Problemy z nauką mogą prowadzić do niskiego poczucia własnej wartości i depresji. Dlatego ważne jest, aby odwiedzić okulistę, żeby je wykluczyć.
Jak można leczyć problemy wzrokowe związane z nauką
Jeśli twoje dziecko ma problemy wzrokowe związane z nauką, można je zwykle poddać nadzorowanym przez lekarza programom terapeutycznym, które są dostosowywane indywidualnie. W większości przypadków dziecku zostają przepisane okulary do noszenia na stałe albo tylko do określonych czynności, np. do pracy z komputerem czy czytania.
W niektórych przypadkach w leczeniu można zawrzeć terapię wzrokową i czynności zmierzające do poprawy widzenia. To pozwala na uzyskanie najlepszego podejścia do rozwiązania problemów wzrokowych twojego dziecka.
Polecane artykuły