Starzenie się a jazda po ciemku
![]() |
Jazda po ciemku może być niebezpieczna, kiedy twoja zdolność widzenia w ciemności jest osłabiona. |
Starzejąc się możesz zauważyć, że gorzej widzisz po ciemku, co sprawia, że jazda wieczorem i w nocy staje się bardzo ryzykowna. I to nie tylko dla ciebie; jeśli twój wzrok nie jest optymalny, to inni kierowcy też są zagrożeni.
W przyszłości ulicami jeździć będzie bardzo dużo seniorów, co wynika ze starzenia się pokolenia wyżu demograficznego. Nie będzie problemu, jeśli ci kierowcy będą proaktywni i regularnie będą chodzić na badania wzroku. Jednak biura wydziału komunikacyjnego w wielu stanach mają niewystarczające wymagania co do stanu wzroku przy odnawianiu prawa jazdy, a wielu seniorów nie będzie odwiedzać okulistów, żeby odpowiednio korygować wzrok. Drogi mogą być przez to potencjalnie bardziej niebezpieczne.
Starzejący się kierowcy a wypadki drogowe
Według statystyk amerykańskiego Centrum Zwalczania Chorób młodsi kierowcy mają większe prawdopodobieństwo udziału w śmiertelnych wypadkach drogowych. Natomiast starsi kierowcy mają większe prawdopodobieństwo udziału w jakiegokolwiek rodzaju wypadku drogowym.
Ok. 6500 Amerykanów straciło życie w wyniku wypadków komunikacyjnych w 2005 roku, według Wydziału Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. 15% z nich miało 65 i więcej lat. Główną przyczyną urazów u osób w wieku 65-75 lat są wypadki drogowe.
![]() |
Wypadki samochodowe to główna przyczyna urazów u osób w wieku 65-75 lat. |
Starsi kierowcy powinni stosować dodatkowe środki ostrożności. Amerykańskie Stowarzyszenie Medyczne (AMA – American Medical Association) stwierdziło, że znacząca liczba starszych kierowców stanowi zagrożenie dla zdrowia publicznego przez problemy ze wzrokiem związane z wiekiem oraz niedostateczną sprawność ruchową i kognitywną. Te kluczowe aspekty sprawiają, że starsi kierowcy są bardziej podatni na wypadki, zwłaszcza w trudnych sytuacjach, które wymagają dobrej percepcji, szybkich reakcji i uwagi.
Amerykański Związek Motorowy (AAA – American Automobile Association) donosi, że zwykli kierowcy podejmują około 20 decyzji na milę i mają mniej niż pół sekundy na szybką reakcję w celu uniknięcia kolizji. Z wiekiem zaczynamy wolniej reagować i podejmować decyzje, zwłaszcza na drodze.
Niebezpieczeństwa drogowe wynikające ze słabszego widzenia po ciemku u ludzi starszych
![]() |
Z wiekiem widzenie po ciemku pogarsza się, przez co starszym kierowcom trudniej jest dostrzegać na drodze innych kierowców i pieszych. |
Wzrok może pogarszać się powoli, przez co może to pozostać niezauważone, ale konsekwencje bywają bardzo niebezpieczne.
-
Aberracje wyższego stopnia to niedoskonałości optyczne lub wizualne, którym nie da się przeciwdziałać soczewkami kontaktowymi lub okularami. Zwiększają się z wiekiem, a widzenie, zwłaszcza w nocy, jest gorsze.
-
Twoje źrenice nie rozszerzają się tak bardzo w ciemności, ponieważ z wiekiem się kurczą. Zmniejsza to ilość światła jaka dociera do oczu. Różne badania wskazują, że u 80-latków siatkówka przetwarza o wiele mniej światła niż u 20-latków.
-
Starsi ludzie gorzej widzą ruchome i nieruchome obiekty, np. pieszych i inne pojazdy na drodze, zwłaszcza w nocy, przez gorsze oświetlenie.
-
Retinopatia cukrzycowa, jaskra, zaćma i degeneracja plamki dotykają co trzeciej osoby po czterdziestce. Wszystkie wymienione choroby nieleczone mogą doprowadzić do ślepoty.
-
Z wiekiem soczewka i rogówka oka tracą przejrzystość. Powoduje to, że światło rozprasza się w oku i zwiększa się podatność na oślepienie, a w konsekwencji zmniejsza się wyczucie kontrastów. Utrata wyczucia kontrastów sprawia, że identyfikacja obiektów o niewielkiej różnicy w jasności jest trudna. Dlatego tegoż starszym ludziom ciężko jest dostrzegać obiekty na drodze kiedy jest ciemno.
![]() |
Powłoka anty-refleksyjna jest niezwykle użyteczna – redukuje oślepiające światło w ruchu ulicznym. |
Raport co do Bezpiecznej Jazdy opracowany w 2006 przez Radę Wzroku stwierdził, że „Jak na ironię, nowe technologie i środki bezpieczeństwa mogą stwarzać dodatkowe ryzyko dla kierowców w każdym wieku”. Mocno świecące światła długie w samochodzie oraz światła przeciwmgielne mogą stwarzać ryzyko wypadków przez ich oślepiające właściwości.
Na szczęście istnieje proste rozwiązanie na oślepiający blask na drodze – powłoka anty-refleksyjna na soczewkach. Wszystkie okulary zamawiane w Visio-Rx ją mają. Soczewki z antyrefleksem redukują oślepiające błyski z masek samochodów jak i świateł przednich pojazdów, co tworzy spokojniejsze i bezpieczniejsze środowisko, które pozwala ci się skupiać na tym, co ważne.
Co więcej wielu starszych Amerykanów nie zastanawia się nad tym, że warto chodzić na regularne badania wzroku. Dlatego badania wzroku stały się standardową procedurą w większości stanów u osób, które chcą odnowić prawo jazdy. Te badania są jednym z najlepszych sposobów zapewnienia bezpieczeństwa na drogach i odsiewania ewentualnych upośledzeń wzroku, zwłaszcza u starszych osób. Tylko w 8 stanach (Alabama, Connecticut, Kentucky, Mississippi, New Jersey, Oklahoma, Tennessee i Vermont) badania wzroku nie są wymagane do odnawiania prawa jazdy. W pozostałych stanach takie badania wymagane są albo tylko u osób starszych albo u osób w każdym wieku.
Polecane artykuły