Kiepsko dobrane okulary
![]() |
Źle dobrane okulary mogą przyprawić nas o ból głowy. |
Ponad połowa z 30 badanych optyków, popełniła jakiś błąd. Zdaniem holenderskiej Organizacji Praw Konsumentów (Consumentenbond), niektóre oprawki nie powinny wogóle opuścić sklepu. Ładna oprawka z dobrymi soczewkami, nie jest tożsama z dobrze dopasowanymi okularami.
Optyk, który starannie oprawił soczewki i właściwie wyznaczył ich wysokość, może wszystko popsuć jeśli nie dopasuje on okularów do głowy klienta. Badania Consumentenbond wykazały, że wiele salonów optycznych lekceważy ten niezwykle ważny obowiązek. 12 z 30 sztuk okularów były zupełnie niedopasowane i wogóle nie powinny opuścić salonu. Z pozostałych 18, 14 z nich powinno przejść jeszcze modyfikację, ale zostały zaakceptowane. Jedynie 4 sztuki zdały egzamin i mogły zostać uznane za dobrze dopasowane do klienta.
Praca Optyka |
Optyk (lub optometrysta lub okulista) określa, jakie soczewki powinien nosić jego klient, proponuje właściwe oprawki, mierzy rozstaw źrenic oraz wysyła gotową receptę do producenta soczewek. Producent zobowiązany jest do przysłania zamówionej pary soczewek, z daną mocą oraz ze wszystkimi pozostałymi parametrami do optyka, który powinien ponownie zmierzyć soczewki. Następnie, optyk obrabia soczewki w taki sposób, aby ich środek optyczny znajdował się dokładnie na środku soczewki. Później, obsadza soczewkę w oprawce oraz dostosowuje ją do głowy klienta. Consumentenbond wysłali tajemniczego klienta 30 sklepów optycznych z taką samą receptą od optometrysty. Otrzymane 30 par okularów zostało następnie ocenione przez 2 ekspertów: oceniali obrobienie soczewek oraz ich obsadzenie, a także dopasowanie okularów do klienta. Eksperci, obaj optometryści z dużym doświadczeniem, opierali swoje oceny na uogólnionych standardach szkoleniowych oraz na standardach przyjętych przez rynek optyczny. podczas wizyty w każdym sklepie, tajemniczy klient odnotował bardzo dobrą obsługę. |
Klienci są szczególnie niezadowoleni z odległości między soczewką a okiem. Przeważanie, odległość ta jest zdecydowanie za duża i uniemożliwia poprawne patrzenie przez okulary. Optyk mógł, a wręcz powinien zmienić to ustawienie poprzez regulację nosków. Kolejną porażką jest długość zauszników. Zauszniki przeważnie były zbyt krótkie, aby zapewnić przyleganie okularów do twarzy. Na koniec, większość klientów opuszczała salon, mimo że czuli oni łączenie okularów na nosie, co może wywołać reakcję alergiczną.
W innych aspektach optycy radzą sobie trochę lepiej, jednakże, badanie wykazało wiele braków. Więcej niż połowa odwiedzonych optyków, zawiodła w jednym lub w kilku aspektach.
Moc soczewek zgadzała się z receptą okularową w 12 przypadkach. W pozostałych przypadkach, moc soczewek, mieści się w akceptowalnych granicach błędu czyli 0.12 dioptri odchylenia.
Optyk powinien tak ustawić okulary, aby oś cylindra znajdowała się we właściwej pozycji, tak by właściwie korygować astygmatyzm. Doświadczony optyk jest w stanie ustawić położenie bieguna cylindra z dokładnością do 1 dioptrii. Odchylenie biegunów wszystkich 30 sztuk okularów wynosiło więcej niż 1 dioptrię, ale wciąż znajdowało się w granicach akceptowalnego błędu. Dozwolony błąd ustawienia zależy od danej recepty i oblicza się go na podstawie wzroku.
![]() |
Niewłaściwe ustawienie soczewki, może prowadzić do licznych dolegliwości. |
Ponadto, optyk powinien tak ustawić środek optyczny soczewki, aby znajdował się dokładnie na wprost źrenic, zarówno na wysokość, jak i na szerokość. Jedna sztuka nie spełniała wymogu ustawienia wysokości: środek optyczny ustawiony był o 5 mm za wysoko. Zgodnie ze standardem, dopuszczalny błąd pomiaru to 2 mm. Zdarzyło się to, mimi że sprzedawca wiedział o tym, jak ważne jest to ustawienie i dokonał bardzo dokładnych pomiarów. Tajemniczy klient zdał relację z zakupu, mówiąc: "Optyk otrzymał informację, że wymagam, aby dokładnie ustawiono środek optyczny, w innym przypadku nie będę zadowolona z okularów". Prawdą jest, że jeśli środek optyczny ustawiony jest zbyt wysoko, zmusza to użytkownika do ciągłego pochylania głowy, aby móc korzystać z okularów. Równocześnie, zbyt niskie ustawienie centrum sprawia, że klient zmuszony jest do ciągłego odginania szyi. Może to doprowadzić do ustawicznych bólów szyi, nie licząc kiepskiego nastroju.
![]() |
Bardzo ważne jest, aby Twoje okulary dostosowane były do Twojego rozstawu źrenic. |
Niestety, mamy kolejne złe wieści. Odległość między źrenicami była błędna w 8 sztukach, co oznacza że centra optyczne były albo zbyt daleko albo zbyt blisko siebie. Jedna z par z tym błędem pochodziła z salonu, reklamującego się hasłem "okulary w godzinę". Taki błąd uniemożliwia oczom współpracę i może powodować u użytkownika bóle głowy oraz podwójne widzenie.
Jeżeli chodzi o sprawę obsadzenia soczewki w oprawkach, eksperci byli zgodni, że 3 sztuki okularów były nieakceptowalne, z powodu widocznych przestrzeni między soczewką a oprawką. Kolejne 5 zostało zaakceptowane ale wymagały poprawek. Pozostałe 22 sztuki otrzymały ocenę pozytywną.
Trzech optyków pozwoliło, aby asystenci bez kwalifikacji zmierzyli rozstaw źrenic klienta, a czterech optyków pozostawiło dopasowywanie okularów niewykwalifikowanej obsłudze. Dopasowanie wykonane przez osoby bez kwalifikacji było poniżej wszelkich standardów i nie wymaga komentarza, jednak nawet osoby wykwalifikowane popełniały wiele błędów podczas dopasowywania okularów.
Większość salonów optycznych nie wymagała płatności przy składaniu zamówienia. Niektóre, prosiły o 100zł zaliczki, a nieliczne o opłacenie całości z góry. Optycy, będący członkami organizacji zawodowej Nuvo, mają prawo do 25% zaliczki. Jeden z optyków oraz równoczesny członek Nuvo, nie zastosował się do tej zasady.
![]() |
23 sklepy spośród 30, dostarczyły zamówione okulary zgodnie z ustalonym terminem. |
Niektóre salony nie spełniły obiecanego terminu dostawy. Wszystkie 30 sklepów zobowiązało się dostarczyć okulary w ciągu 1,5 tygodnia czasu. Tylko 23 z nich spełniło to zobowiązanie. Z pozostałych 7, 4 salony dostarczyły produkt po upływie 2 tygodni, a 3 po czasie 2,5 tygodnia. Jeden ze sklepów zobowiązał się do wykonania usługi w ciągu tygodnia, jednak zajęło mu to aż 3 tygodnie.
Dwutygodniowy okres przystosowawczy
Dostosowanie wzroku do nowych okularów zajmiuje średnio 2 tygodnie. Jeżeli po tym okresie wciąż odczuwasz dyskomfort, należy udać się do optyka i oczekiwać odpowiedzi, co jest przyczyną dyskomfortu. Bardzo często, wszelkie poprawki pokrywa 2 miesięczna gwarancja. Gwarancja producenta, często obejmuje okres roku lub nawet dwóch. Klient, może zawsze uzyskać drugą opinię od innego optyka lub optometrysty. Jeżeli wciąż nasze okulary są kwestią sporną między nami a optykiem, można zgłosić się do organizacji zrzeszającej optyków.
Wskazówki & Fakty
Podczas zakupu:
|
Po dopasowaniu:
|
Podczas czyszczenia
|
PL version article, “Beroerd afgestelde brillen”, appeared in the July/August 2010 edition of the Dutch consumer’s guide Consumentengids on pages 13-15. Click here to see original translation (PDF). Click here for original Dutch article (PDF).
Polecane artykuły